Tjugofemte tanken: Livskraft för fan

"Det är musiken och ord med mening som räddar mig bort från den totala ensamhetens avgrund. Orden jag skriver strömmar ut, en tanke fästs på papper. Något man fångar rinner inte bara bort igen."

Ur Vingklippt ängel, s. 196 av Berny Pålsson (2004)

Ibland vill jag bara läsa mainstreamlitteratur. Böcker som går in genom ena örat och ut genom det andra – precis som vissa tv-program. Ibland behöver jag något annat, något som nästan gör fysiskt ont att läsa, något som berör alldeles särskilt. Vingklippt ängel är en sådan bok.

Det är skrämmande och fascinerande att sväva mellan Jordsligheten och Ingentinget. Var finns jag? Vad har jag för uppgift? Emellanåt kraschlandar jag, där emellan är jag alldeles fri.

Det är en stark läsupplevelse, inget snack om saken.

Kommentarer