Fyrtionde tanken: Bland husgudar och skivbackar

"Today I am remembering the time when they pulled me back and held me down and looked me in the eyes and said: You just haven't earned it yet, baby..."

You Just Haven't Earned It Yet Baby/The Smiths, Louder than bombs (1987)

Efter dagens jobbinsats blev det skivrunda till Bengans på Stigbergstorget och Dirty records på Chalmersgatan. Första anhalten resulterade i en trippelcd, The Legend, med Pete Seeger. Helt ok, men jag behöver ta den i småportioner. Det blir lätt en banjoöverdos annars.

Fick också tag i en limited edition deluxe-cd av Years of refusal med Morrissey. Ska sätta i hörlurar, stänga av telefonen och bara njuta om en stund.

Dirty är ett vattenhål, mitt absoluta favoritställe i stan. Det brukar vara män i alla åldrar där inne – och jag. Klappade en vinylplatta med Small Faces, mest för omslagets skull och för att det var en Decca, funderade över en Sisters of Mercy, också på vinyl, och smådeppade lite för att jag inte hittade någon Jesus & Mary Chain eller Ultra Vivid Scene. På vinyl.

Men man vet aldrig. Nästa gång kanske det står en skiva i en av de gula plastbackarna som inte har velat annat i hela sitt liv än att få följa med mig hem. *glad*

Kommentarer