Sextionde tanken: Det blev inte som vi tänkt

Men det gör ingenting. Då både jag och C. emellanåt drabbas av stora tidsoptimistsjukan insåg vi att det skulle vara svårt att hinna köra söderut, kolla på sten, köra tillbaka och hinna i tid till påskens familjemiddag.

Substantiv på -ism, -het, -skap och -i kan lugnt användas utan risk för att någon fattar något. T. Danielsson, Grallimatik (1966)

C. hade dock en plan B i bredskap: Tomelilla! Stationen såg ut som hämtad ur en dockfilm och huvudgatan låg alldeles tyst och lugn i solen. Vi kom fram till det lilla röda huset där man köpte en billett. Sedan försvann vi in i en svunnen era: Hasse&Tage-muséet. Rekommenderas varmt! Samtidigt som jag skrattade blev jag sorgsen. Det är så många som är borta: Tage Danielsson, Monica Zetterlund, Allan Edwall...

Efter en snabb fika med wienerbröd och läsk, högljutt sjungandes till C:s blandade proggband, återvände vi till Lund. Mycket trevlig middag hos C:s mamma som innehöll såväl lamm och klyftpotatis, som diskussioner om jämställdhet och generationsskillnader. Fascinerad insåg jag att det går att ha vettiga diskussioner i ämnet.

Vi bestämde oss för att återvända till brottsplasen: Malmö. Fast vi missade bussen (igen) och för att inte frysa ihjäl blev det tjugo minuters häng på det intilliggande snabbmatsstället. Väl i Malmö irrade vi runt en stund innan vi till slut landade i en lägenhet med några hyfsat nya bekanta, en killerkanin och luddiga ytterrockar. Den närliggande klubben fick besök och jag slet skor på dansgolvet.


Nöjd kröp jag ner i sängen, läste ett par kapitel Auster, och somnade sedan.

Kommentarer