Tanke nr 260: Bland hjältar i Empire City

Tempo, försoning, muskler, mod, längtan, kamp och vidunderlighet... Har precis läst ut Kavalier & Clays fantastiska äventyr av Michael Chabon. Det var omtumlande läsning och jag vill börja om igen, just nu, och få se och uppleva allt från början. Speciellt sekvensen på Isen, med Ostrons ena öga betraktande galningen vid radioapparaten – uppslukad av sitt hat, sin sorg, sin hämnd. Vill bläddra i de fiktiva albumen, vill se det mörka, det färglada, hoppet, vreden.

Jag håller mig kring 30- och 40-talen, bland ondska, kärlek, framgång och jävliga bakslag. Nästa bok? Vet inte, men funderar på att läsa om Myrstacken från 1923 av Anna Lenah Elgström. Lite längre bak i historien kan jag alltid gå... Kan dessutom bli del fem i serien om de bortglömda böckernaKulturbloggen. Och ja, Myrstacken kommer från den gamle folkskolläraren i Bodas bibliotek.

Kommentarer

Per sa…
Åh, den här har jag tänkt att jag ska läsa i en smärre evighet! Tack för påminnelsen, får ta itu med den strax.
D sa…
Enligt wikipedia så kan man faktiskt bläddra i de fiktiva albumen. Se här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Escapist_%28comics%29
Jenny sa…
Per: Jag är lätt avundsjuk för att du har den framför dig.

D: Tack ;).