Tanke nr 699: Gotlandstankar

Igår morse mötte jag upp L och F för vidare färd mot Gotland. Efter färjetur inklusive finfin film, for vi vidare upp mot Hellvi. Blev mycket väl mottagna på släktgården av L:s svärföräldrar, pratade badhus och åt gott. Försökte mig på ett parti kubb, som gick sådär, och en omgång yatzy som gick alldeles utmärkt. Landade i "mitt" rum med en omgång Starlet från -74 och var nöjd.

Vaknade i natt av ett ordentligt åskväder. Regnet trummade mot plåttaket och ängarna utanför lystes upp av blixtarna. Kröp ner efter att ha stängt igen fönstret och somnade som en stock.

Efter frukost i högsommarvärme och en dusch i den gamla tvättstugan, bar det av till Ewys museum i Rute. Oj, oj, oj. Jag kunde ha varit kvar än ... L och F intervjuade och fotade. Det ska bli reportage framöver. Jag satt i den lilla "skolboden" och läste Svensk Läraretidning från slutet av 1800-talet. Hittade material från utställningen "Sverige i tiden 1900–1920" och fastnade rejält. De fick komma och hämta mig till slut. Så kan det gå.

Ewy bjöd på kaffe och småkakor i köket innan hemfärd. Vi tog oss förbi Furillen. Magiskt vackert. Blev också ett besök på Rute stenugnsbageri med mumsiga mackor och hallonsoda.

Nu dags för kvällsslummer. Gillar det här med sommar.


Kommentarer