Tanke nr 823: Bokmässa och tantsemester

En aning sent, men ändå: Här kommer en återblick från årets bokmässa, inklusive tantsemester*. I år hade jag inget seminariekort, utan nöjde mig med en endagarsbiljett till torsdagen. Mötte upp Beestream i vanlig ordning. Hur många år har vi gått dit ihop egentligen? Sedan 2010 … Jaha ja, dessa traditioner. Efter att planlöst ha strosat runt, köpt Krokodilen som inte gillade vatten hos Hippo, ätit sushi i Focushuset och mött upp med K från vårt gamla ställe, knackade svärmor mig på axeln. Det är också en tradition – att vi tar en kaffe eller käkar lunch i samband med mässan. Vi hann med en fika till på konditoriet intill innan jag tog mig hem till I för att pausa lite innan middag med K, lilla E (som nu är stor E) och N. Kul att se dem och hänga lite i mina gamla kvarter.

På fredagen jobbade jag med S på den stora högskolan och lunchade på Gibraltargatan. Trevligt. Det regnade lite lagom så jag smet inom det nyrenoverade stadsbiblioteket för att se hur det såg ut nu förtiden. Luftigt? Ja. Snyggt? Jodå. Lugnt? Absolut inte. Synd. Träffade därefter lillsill vid Valand för en kort aw. Tog oss till Andra Lång, åt indiskt på Bombay och tog en öl på Publik. Saknar den där gatan ganska ofta. Vi promenerade värdigt istället för att ramla dåliga gatan fram – den här gången.

Lördagen bjöd på lån av I:s bil och besök hos bror med familj. Gött att gosa W och lilla L. Hann med att svänga inom gamla hemmet också. På kvällen var det vänhäng hos I med Beestream, K och L. Så skönt att se dem. De är som gamla ingångna skor: bekväma och pålitliga. Fast skor fnissar inte, det gör däremot vi.

På söndagen gav sig I, jag och bilen oss iväg på tantsemester till Halland. Om ni har chansen – besök Bråtadals vandrarhem. Så lugnt, så charmigt, så vackert. Vi sov, åt, läste och tittade på stjärnorna. Fantastiskt bra semester. På hemvägen blev det Ullareds-besök. Vi slapp trängas, hittade vad vi sökte och avrundade med en glass. Väl i Gbg igen försvann I på sitt håll och jag bäddade ner mig i soffan. Skönt.

Färden tillbaka till huvudstaden var lugn, solig och avkopplande. Väl hemma blev jag kattuperad av den stora katten. Allt som vanligt med andra ord.

*tantsemester = Ta en vän (och en handväska eller två), packa in er i en bil (eller ett tåg) och åk iväg någonstans där ni mest kan prata, eventuellt bada och/eller besöka t ex ett linneväveri eller två. Ät gott, drick mycket kaffe, ha era små egenheter för er – och trivs.

Kommentarer