Tanke nr 830: Bokskörd 2014

Så var det dags igen, dags att sammanfatta vad jag plöjde för böcker under 2014. Här kommer de:

JANUARI

  • Upp trälar!, Väinö Linna, omläst
  • Söner av ett folk, Väinö Linna, omläst
  • Eldfödd, Stephen King, omläst
  • Nyckeln, Mats Strandberg, Sara Bergmark Elfgren
  • Glimtar ur mitt liv som läkare, Ada Nilsson
  • De röda kattorna, Maria Lang
  • Vem väntar på värdshuset?, Maria Lang

Antal: 7 st

Kommentar: Finska epos, fantasy, skräck, och deckare. Tre omläsningar. Nilsson-boken, som jag läste inför ett suffragettlajv, fick mig att titta mer noggrant i bokhyllan. Där fanns boken Kvinnokavalkad – fascinerande. Hittade den när vi städade ur hemma hos mormor.

FEBRUARI
  • Dockan till Samarkand, Stieg Trenter
  • Tiga är silver, Stieg Trenter
  • Se, döden på dig väntar, Maria Lang
  • Jävla John, Eva Dozzi
  • Glasbruket, Arnaldur Indriðason

Antal: 5 st

Kommentar: En riktigt deckarmånad, förutom Dozzi-boken då. Vet fortfarande inte om jag tyckte om den eller inte. Tyckte i alla fall inte om Indriðason. Mörkt och dystert. Tacka vet jag di gamle. Det är som Morden i Midsomer. Många dör, ingen är särskilt ledsen, allting löses till slut.

MARS
  • En skugga blott, Maria Lang
  • The melancholy death of Oyster Boy & other stories, Tim Burton
  • Den långa flykten, Richard Adams, omläst
  • Det susar i säven, Kenneth Grahame, omläst
  • Tre små gummor, Maria Lang
  • Kung Liljekonvalje av dungen, Maria Lang

Antal: 6 st

Kommentar: Femman … saknar honom. Saknar Hassel och Maskros också. Men de är inte alltför långt borta. Kan läsa om när jag vill. Skönt. Och Lang, denna återkommande favorit. Det fylls på med nya böcker allt eftersom, men än är samlingen inte komplett.

APRIL

Antal: 0 st

Kommentar: Vad hände? Jobbade jag för mycket? Var det vår i luften? Fan vet. Men  inga böcker bidde lästa.

MAJ
  • Sturemordet, Stieg Trenter
  • Sommaren utan män, Siri Hustvedt
  • Hjortronlandet, Sara Lidman
  • Tjärdalen, Sara Lidman
  • Barnen från Frostmofjället, Laura Fitinghoff, omläst
  • Kallocain, Karin Boye, omläst

Antal: 6 st

Kommentar: Efter att ha tagit sig igenom en Trenter till och en Hustvedt som jag inte minns, fick jag läsa Lidman i hennes eget hem i Missenträsk. Minns tystnaden, ensamheten. Rätt logiskt att efter hemkomsten fortsätta med missväxt och dystopiska framtidsvisioner.

JUNI
  • Rumble fish, Susan E. Hinton, omläst

Antal: 1 st

Kommentar: Måste läsa något. Det ska vara kort. Den här! Så kan jag ha tänkt. Någon annan förklaring till den ynkliga läsningen under denna månad kommer jag inte på.

JULI
  • Camilla vid skiljevägen, Maria Lang
  • Skuggan, Stieg Trenter
  • Mina drömmars stad, Per Anders Fogelström, omläst
  • Barn av sin stad, Per Anders Fogelström, omläst
  • Minns du den stad,  Per Anders Fogelström, omläst

Antal: 5 st

Kommentar: Efter ytterligare deckarmys med Lang och Trenter, återvände jag till dem som jag alltid kommer tillbaka till: Henning, Lotten, Tummen, Emelie … Det är fortfarande lika eländigt, lika skitigt, lika fattigt. Bra att på påmind om hur det har varit.

AUGUSTI
  • I en förvandlad stad, Per Anders Fogelström, omläst
  • Stad i världen, Per Anders Fogelström, omläst
  • Dårskaper i Brooklyn, Paul Auster, omläst

Antal: 3 st

Kommentar: Idel gamla bekantskaper. Fint det.

SEPTEMBER
  • Mördarens bok, Maria Lang
  • Dubbelsäng i Danmark, Maria Lang
  • Ingen returbiljett, Maria Lang
  • Se dig inte om, Karin Fossum 

Antal: 4 st

Kommentar: Bara deckare, ingen omläsning. Håhå jaja. Vad ska det bli av det här?

OKTOBER

Antal: 0 st

Kommentar: Måste ha varit i något chocktillstånd efter förra månaden. Vad har hänt? Har jag tittat på tv? Klappat katten? Haft 40-årskris?

NOVEMBER
  • Sagorna, Astrid Lindgren, omläst
  • Sjöjungfrun, Stieg Trenter
  • Klappa inte katten, Maria Lang
  • Mördaren ljuger inte ensam, Maria Lang, omläst
  • Farligt att förtära, Maria Lang, omläst
  • Inte flera mord!, Maria Lang, omläst
  • Rosor, kyssar och döden, Maria Lang, omläst
  • Mörkögda augustinatt, Maria Lang, omläst

Antal: 8 st

Kommentar: Här verkar jag ha läst utifrån devisen: "Bättre läsa om än att inte läsa alls". Hai.

DECEMBER
  • Det, Stephen King, omläst
  • Kung Liljekonvalje av dungen, Maria Lang, omläst
  • Tillbaka till henne, Sara Lövestam
  • Ofärd i huset bor, Maria Lang
  • Miss Peregrines hem för besynnerliga barn, Ransom Riggs

Antal: 5 st

Kommentar:  Och läsåret 2014 avslutades med både gamla och nya bekantskaper. Totalt antal lästa böcker under  året: 50. Länge sedan jag läste så lite. Hur nästa år kommer att bli? Det är bara att vänta och se ...

Kommentarer