Tanke nr 845: Dagens tankekedja

För den trogne läsaren av Octobloggen kommer här en nostalgikavalkad som i tanken påbörjades under gårdagens bussfärd från Norrtälje till hufvudstaden och som nu avslutas i soffan i förorten.

Som ni vet har jag marinerat mig i I was Jesus de senaste dagarna. Igår gick associationerna via denna låt till en annan: Genesarets sjö med Kjell Höglund. Denna sång, den vackraste av de vackra, lyser upp vilken grå januarieftermiddag som helst.


Och när vi ändå pratar om Genesarets sjö …  Jag plockade just fram Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö av Håkan Nesser. Det blir nästa bok till (om)läsning efter att jag snart har avslutat Fvonk av Erlend Loe.

Det har hänt tidigare på bloggen, det här att en tanke leder till en annan. Och när jag plöjde Lagerlöf som bäst fanns det både toppar och dalar. Vad mormor och Sjögren hade gemensamt, vet jag fortfarande inte, men under gårdagens bussresa blev det, förutom Höglund då, även några låtar från Jailbird Singers och Dixie Hummingbirds.

För övrigt är januari strax till ända. Hai.

Kommentarer