Tanke nr 861: Utställning och konsthantverk i Åkersberga

Igår åkte D och jag på kulturell utflykt till Åkersberga. Vår vän Johan Wingestad hade vernissage på utställningen Ornamental. Efter att ha lämnat över röda tulpaner dagen till ära, tittat på utställningen och lyssnat på musik av Piazzolla, gick vi till det nyrenoverade caféet och åt fantastiskt god paj och fisksoppa.


Ovan: Länsmansgården där vernissaget var.

Nedan: Antikaffären.




Sedan blev det en tur inom den lilla antikaffären. Där hittade jag en snygg and som jag ville ta med hem. Det fick jag inte. I den lilla röda stugan intill, där konsthantverkarna i Österåker sålde sina produkter, hittade jag den här:


Ovan: Min nya kompis.

Nedan: Stugan där han är köpt.



Det var kärlek vid första ögonkastet. Något säger mig att han snart kan få ett helt gäng med kompisar. Fågeln är gjord av Gittan Rutanen. Vi köpte också ett stort, rött keramikfat av Helena Barrsjö. Kan nog bli fler av dem också.

När vi ändå höll på, gick vi in i själva konsthallen (J hade sin utställning i det hus som hette Länsmansgården). Där fick vi en pratstund med konstnären Ulf Malmström och funderade bland annat över vilken gränd som var vilken i Gamla stans gytter. Vi lovade varandra att höras av när vi kom på svaret.


Ovan: Konsthallen (nybyggd)


På hemvägen fick vi sällskap med en av J:s vänner (som vi inte hade träffat förut) och hennes dotter. Vi bor nästan, med Stockholmsmått mätt, grannar och enades om att vi ville ses igen. Så nu ska vi bara få J att fixa till en middag. Det ska nog lösa sig.

För övrigt kommer vi att åka hit igen. Fast då ska det vara vårsol och tussilago i mängder. Hai.

Kommentarer