Tanke nr 897: Då och då eller allt på en gång?

Har funderat över det här med städning de senaste dagarna. Vad är bäst? Plocka undan kontinuerligt eller låta saker vara och göra ett stort städröj då och då? Saker kan ligga framme, men helst i jämna högar, disken kan stå – men inte utspridd över hela diskbänken, kläder kan ligga på golvet, men då i en hög – inte ett par strumpor här och några tröjor där. 

Jag plockar med jämna mellanrum: börjar i ett hörn av rummet och jobbar mig igenom det till nästa rum: plockar bort, ställer in, slänger i tvättkorgen, går till återvinningen, sopar upp de värsta dammråttorna. Är det "plockat" är jag nöjd. Det behöver inte vara superrent, bara det inte är rörigt.

Men efter ett tag når jag en punkt där även dammet kommer för nära. Då är det röjningsdax. Går till väga på samma sätt: städar mig igenom rum efter rum. Först toaletten, sedan vardagsrum, kök, hall och sovrum.

Idag är det sol och jag ska inte städa. Det blir utställning på Färgfabriken istället: Intimately Social – No Body av och med Minna Palmqvist. Hon guidar i kväll. Fint det.

Kommentarer