Tanke nr 914: Om kunskap och foton från förr

Igår gjorde jag en utflykt till Vaxholmstrakten för att äta lunch med Ulla. Vi pratade om Snedtänkt, podradion jag lyssnat på under bussresan, om Kristina Sandberg – som Ulla just läst och som jag ska läsa, om Göteborg och så tittade vi på foton av folk från förr.

Vi pratade också om att kommunicera "dold" kunskap, eller snarare kunskap som man har införskaffat genom erfarenhet och träning men inte kan auktorisera genom att till exempel hänvisa till professor X eller lektor Y, kurs si eller examen så. Jag har haft den här diskussionen flera gånger tidigare, med knastertorra akademiker bland annat, och då stått upp för att erfarenhetsbaserad kunskap är minst lika mycket värd som den som beläggs med ohemult många fotnötter. Det anser jag fortfarande är fallet. Men i många situationer tycker och tror människor att betyg och högskoleutbildningar per automatik är mer värdefullt än mångårig yrkeserfarenhet och att man måste göra saker på ett visst sätt för att bli "godkänd". Trist. Ulla och jag var dock helt överens om att det ena inte överskuggar det andra. Hon är bra hon.

För övrigt är det dags att gå hem. Balkongsvalka hägrar.

Kommentarer