Tanke nr 916: Lokal litteratur

Som de vana octobloggsläsare ni är, kommer ni så klart ihåg från förra inläget att jag snackade arbetarlitteratur på kvartershänget med Marika Lagercrantz i början av månaden. Förutom att det var jäkligt kul att snacka slit, råg och statare så fick jag också en del tips, bland annat ett författartips.

Sören, en av de flitigt återkommande gästerna på kvartershänget, tyckte att jag skulle läsa Rainer Anderssons dokumentärromaner om Stockholm – och om finska inbördeskriget. Och en av poeterna som också var där den kvällen, kände tydligen min granne som i sin tur var kompis med Rainer (fast grannen var inte på plats).

Härom veckan ringde det på dörren och utanför stod grannen. Hon hade varit nere hos poeten och fått se mig på kort och tyckte att vi skulle ta och snacka med varandra för att hon "var statarunge" som hon uttryckte det, och dessutom kunde hon massa lokalhistoria. När jag nämnde tipset om att läsa Rainer försvann hon upp i sin lägenhet och kom ner några minuter senare med boken "Om bara vi vill, så går det". Jag satte tänderna i den direkt. Målet är att läsa ut den i helgen. Jag har ju inte läst någon bok sedan i … augusti. Upprörande.

För övrigt har vi precis hittat lilla katten, som hade tappat bort sig, under sängen och magen kurrar. Dags för middag!

Kommentarer