Tanke nr 934: Släktmiddag och operabesök

Söndagen den 20:e december hade D och jag två uppdrag: dels skulle vi äta middag med svärfar et al på Himalaya, dels skulle vi gå på Göteborgsoperans julkonsert och se S in action.

D tog tåget in tidigare för att inhandla de sista julklapparna och jag åkte in lagom till middagen. Det var fint att åka spårvagn genom staden och se ställen man minns. Saronkyrkans second hand till exempel, eller mitt favorithus alla kategorier: jugendhuset på Föreningsgatan.

Maten var god, smakerna annorlunda och uppfriskande och bemötandet vänligt. Vi tog sedan vagnen ner till Stenpiren och tog en kort promenad bort till operan. Väl inne blev det kaffe och julsånger av kören innan föreställningen. Jag vet inte vad jag hade väntat mig, skönsång och julstämning möjligen, men inte var det att skratta högt och imponeras av ett inblåst luciatåg i hawaiiskjortor och med plastkokosnötter i händerna, fallande stjärnor, en Carola-imitation som inte gick av för hackor och en tomte som hjälpligt hanterade Skype i alla fall. Kul var det och jag går gärna dit nästa år igen.

Vi avrundade med en fika tillsammans med TVSM och hängde sedan på det lokala gatuköket i väntan på bror. En hederlig halv special var en bra avrunding på en fin dag.

Kommentarer