Tanke nr 937: Trattkatter och sura plattfiskar

Efter en natt i H-stad åkte D, W och jag tillbaka till bror, M och lilla L. En snabb ompackning senare satte D och jag oss i bilen för att åka till H-ås och hälsa på svärmor. Väl där landade jag i soffan med Alice som hade tratt och var keligare än vanligt. Sixten, också han katt, fick sig ett par gos han med.


Nöjd Alice, trots tratt.


Det serverades trerätters till middag: potatis- och purjolökssoppa till förrätt, piggvar med skirat smör till huvudrätt och glass till efterrätt. Gott var bara förnamnet …


Sur piggvar, direkt från ugnen.


Jag drabbades av någon sorts överskottsenergi på kvällen och röjde loss i "vårt" rum: bäddade rent, skruvade – äntligen – på benen på sängen och sopade lite. Sedan sov jag som en stock.

På morgonen släppte vi in Sixten för morgongos. Det var en höjdare tyckte Sixten. Jaja, det var ju trots allt nästan jul. En frukost, en presentutdelning till svärmor som fyllde år och ett extrasov senare tog vi tag i julstädning och plockade fram pynt, bland annat en julkrubba. Själva stallet är byggt av D:s mormor och hon har också plockat ihop de olika figurerna. D och jag kompletterade med två små halmbockar. Det blev fint.


Julkrubba, inklusive får och fåglar.


Även denna dag blev det trerätters: gratinerad hummer till förrätt, lamm med potatisgratäng till huvudrätt och saffranspannkaka med björnbärssylt till efterrätt. Mätta och nöjda körde vi sedan tillbaka till vår katt och resten av familjen för att ladda med en skinkmacka och paketinslagning innan den stora dagen: julafton.

Zelda var nöjd vid läggdags. Husse och matte på plats. Hon själv placerad på bästa stället: fåtöljen.


Mycket nöjd katt.

Kommentarer