Tanke nr 962: Dagens ord

Härom veckan diskuterade en kollega och jag (arbets)situationen när man inte riktigt vet vad man håller på med. Vad vill jag göra? Vad kan jag göra? Hur ska jag göra? osv. Vi enades om att det här förvirrade limboläget väl var en del i den konstnärliga/frilans-processen och att det brukar bli bra till slut även om det är segt när allting hänger i luften. Det var både piss – och bra, dvs pissbra.

  • pissbra = när någonting som man vet kommer leda till något bra känns piss medan man jobbar mot det där som är bra

Ungefär i samma tidsläge som ovan gav min trådlösa mus upp och jag muttrade iväg till affären för att köpa mig en mus med sladd. Problemet var antalet usb-portar på datorn, de var alldeles för få. Jag funderade dels över hur jag skulle förklara vad jag ville ha: "en sån där grej som man sätta i en usb-port som sedan blir flera portar", dels om det över huvud taget fanns i den affär där jag tänkte handla. Från någonstans dök ordet usb-hub upp, fråga mig inte var det kom ifrån. En googling senare insåg jag att: a) jag ville ha just en usb-hub, b) det fanns där jag hade tänkt mig. Bra det.

  • usb-hub = en sån där grej som man sätta i en usb-port som sedan blir flera portar

För övrigt är jag vårsömnig och ska snart gå hem.

Kommentarer