Tanke nr 980: Glädjeskutt

I förra veckan, på onsdagskvällen, ringde telefonen – mitt i lajvpackandet inför Ulvprovet. Det var Gerd, min kompis från Göteborg, 85+ och aktiv som få. Jag blev oerhört glad eftersom vi inte har hörts på en två, tre år och ska jag vara ärlig har jag varit en smula rädd för att ta kontakt. Mycket kan ha hänt på ett par år.

Men där var hon nu i andra änden av telefonen, fortfarande lika pigg. Jojo, hon hade ju blivit påkörd av en spårvagn vid Valand och hade just kommit hem efter tio dagar på Mölndals lasarett, men var vid gott mod. Hon hade mest blivit mörbultad och ingenting var brutet. Så hon satsade på att vara nere på sitt sommarställe i södra delarna av landet tills efter midsommar. Coola människa.

Jag frågade om skrivargruppen hon var med i, och som var orsaken till att vi fick kontakt för si sådär en sju, åtta år sedan, fortfarande var aktiv. Jo men. L, 96 år, utforskade sin släkt, Gerd skrev mest dikter för tillfället och S, nu i 70-årsåldern och min gamla handledare från lärarutbildningen, skrev om döden. Så kan det gå.

Har jag möjlighet kommer jag att svänga inom hennes lantställe och ta en fika i sommar. Det skulle vara så kul att se henne – på riktigt.

För övrigt bakar jag paj och ska bli som Gerd när jag blir stor. Glad midsommar allihop!

Kommentarer