Tanke nr 1021: Ett besök hos Mickes

I fredags hade mitt rum, dvs mina kontorspolare och jag, bestämt oss för att käka tapas och hänga lite vid Hornstull. Det var så länge sedan vi alla befann oss på samma ställe att ingen kunde komma på när det senast hade skett.

Jaja, men nu skulle inlägget inte handla om mat utan om skivor. För på vägen till restaurangen passerade jag Mickes (den lilla butiken) skivbörs. Affären är frekvent återkommande i den utmärkta podden Dj50spänn som går ut på att den inbjudna gästen får en 50-lapp att köpa fem plattor för som sedan presenteras i programmet i olika kategorier som "Chansningen", "Fyndet" osv.

Mickes ja ... Det började med att jag hittade lp:n "Concert for Kampuchea" med bland andra Clash, Costello och Rockpile och "Hits! Hits! Hits!" med Madness, Pretenders och Japan till exempel, för tio spänn styck i backen som stod utanför dörren. Inne i "fyndrummet" ramlade jag över: en platta med andliga sånger och visor från 1800-talet, en med dragspelaren Pepparn, "Nää, nu jäsicken!" från -73, som bland annat har varit uppe till diskussion hos Kalle Lind i podden Snedtänkt, en countryskiva rekommenderad av själve Alf Robertson och en med Roland Cedermark. Alla för tio spänn styck!

Killen i kassan och jag enades om att dragspelsmusik var en hit och när jag frågade hur urvalet såg ut i den större butiken tvärs över gatan svarade han: "Jaa, ännu mer av det som du har i handen." Hurra! Efter utehänget med kollegorna svängde jag inom den större butiken också. Den har generösa öppettider, läs mer här till exempel. Där fanns som utlovat mycket som lockade, men det får bli vid ett annat besök.

Vill du läsa mer om Pepparn? Kolla in www.pepparn.se, eller Roger Lindqvists blogg, eller varför inte ett blogginlägg av Micke himself om ovan nämnda lp? Du kan också lyssna på hela albumet här.

Nu ska jag jobba vidare och för övrigt är det dags för mera kaffe.

Kommentarer