Tanke nr 1078: En dag på Östasiatiska museet

Idag lämnade jag Bagis och begav mig in till staden, närmare bestämt till Skeppsholmen och Östasiatiska museet. Ulla och jag hade bestämt oss för att besöka deras utställning Paper Stories. Tyvärr var museets fik stängt på obestämd tid men det är bara några hundra meter till Moderna museet så det blev lunch där istället. Det var god mat i bufféformat till överkomligt pris. Rekommenderas.

Som vanligt tar det tid när vi ska luncha. Det finns liksom en hel del saker som ska avhandlas, som eventuella utställningar, fransiga mattkanter och allmän panik. Men vi hann med att gå tillbaka till Östasiatiska, beundra Bea Szenfelds papperskreationer, fascineras av porslin som är flera tusen år och fortfarande helt och fullt av färg och liv, tjusas av det kinesiska biblioteket och fundera över skillnaden i kinesisk och japansk estetik – generellt sett.

Som avslutning promenerade vi bort till Vaxholmsbåtarna för en kort fika i solen innan jag strosade vidare mot Gamla stan och tunnelbanan hem igen. Ulla skulle på ett möte i Vaxholm. Det var något med en skola som kommunpolitikerna ville göra sig av med, men det var alldeles huvudlöst enligt Ulla. "Vi är ett gäng arga tanter som nog kan tänka sig att ta med oss kaffetermos och kedja fast oss vid byggnaden." Det kan jag se framför mig. Får se hur det har gått när vi ses nästa gång.

För övrigt är lillsill på besök och nu pladdras det i köket. Det kan vankas te.

Kommentarer