Tanke nr 1093: Kärlek man glömt

Apropå det här med läsning och omläsning och att komma ihåg och inte komma ihåg vad man har läst: Jag har läst alla Le Guins böcker i serien om Övärlden tidigare. Det vet jag. Nu håller jag på att läsa om dem.

Idag läste jag ut den tredje boken "Den yttersta stranden". Den minns jag inte handlingen i. I alla fall, där dök Lebannen upp, Arrens sanna namn*. Jag visste att jag hade sett det namnet i någon av mina anteckningar för inte så länge sedan. Men tydligen inte här på octobloggen (det var i samband med detta som den litterära missen upptäcktes förresten). Men det finns andra källor, som den här:

Onsdagen den 8 februari 2006: Snart dags att hämta den torra tvätten och sedan ska jag gå och lägga mig. Vill återvända till Tehanu och Lebannen. Hoppas att de kommer att få varandra. Kanske Ale lyckas övervinna sin stora kärlekssorg och på nytt finna lyckan med den kargiska prinsessan... Den som läser får se. (utdrag ur dagboksanteckningar)

Tolv år sedan, håhå jaja. För övrigt är det dags att sätta tänderna i del fyra, "Tehanu".

* För att få veta mer om det här med sanna namn – läs böckerna. Det går även att googla, men det går på er risk.

Kommentarer