Tanke nr 1032: Årets bokskörd 2017

Bättre sent än inte (som vanligt). Dags för listan över lästa böcker 2017!

JANUARI
  • "Pojken som läste Jules Verne" / Almudena Grandes

Ny författare för mig. Hittade henne i och med att jag läst om boken "Manolitas tre bröllop" hos Böckernas klubb. Har länge tänkt läsa mer om Spaniens historia, men Manolitas ... är en sådan bok som det inte går att läsa lite då och då. Den kräver koncentrerad och kontinuerlig läsning och det har det inte riktigt funnits tid till – än. Jag har läst ungefär halva, men vet att jag kommer behöva läsa om den för att hänga med.

FEBRUARI
  • "En jävla helg" / Helen Zahavi (omläst)

Februari är en trist månad. Behövde antagligen lite jävlar anamma, därav bokvalet. Boken har fortfarande en av de bästa inledningsmeningar jag vet: "Det här är berättelsen om Bella som vaknade en morgon och visste att hon fått nog."

MARS
  • "Drivved – en antologi plus 12 röster" / Charles Bukowski

Köpte den här boken på Rönnells efter att ha lunchat på stan, Ûbermalm minsann, med M som jag då jobbade med på NoK. Insåg då att jag saknade två Bukowski-böcker i min samling: "Märkta kort" och "Kärlek är en hund från helvetet" – båda ännu olästa. På årets bokmässa i Göteborg köpte jag ännu en Bukowski jag inte hade, "Smutstvätt – 26 berättelser om allmänt vanvett". Även den oläst i nuläget. Det var värst vad olästa böcker jag har.

APRIL
  • "Vad skulle vi göra om vi inte var rädda?" / David Ericsson

Har haft den här boken liggande sedan jag köpte den av David på antologisläppet 2016. Träffade honom igen på föreningens årsmöte i slutet av mars och kände efter det att det var dags att läsa den här.

MAJ
  • "Stormfågel – Rosornas krig" / Conn Iggulde
  • "Den stora spökräddningen" / Eva Ibbotson

Köpte böckerna på Pocketshop när jag skulle ta tåget ner till Skåne för att vara med A och alla barnen under några dagar. Älskar Ibbotsons "Häxtävlingen" och har läst den femtifjorton gånger, men har lyckats missa att läsa "Den stora spökräddningen". Jaja, nu är det gjort.

JUNI
  • "Kallskänken" / Jenny Wrangborg
  • "Fången" / A. J. Cronin
  • "Solvarg – Rosornas krig" / Conn Iggulden
  • "Blodsfejd – Rosornas krig" / Conn Iggulden

Se där ja! Hela fyra böcker lästa under juni. Skön blandning mellan krass poesi av Wrangborg, en klassiker av Cronin som också finns som film, "Fången i San Jorge" från 1956, och ännu mera engelsk historia.

JULI
  • "Prövad oskuld" / Agatha Christie
  • "Liket i biblioteket" / Agatha Christie
  • "En syster i mitt hus" / Linda Olsson

Semester och böcker hör ihop. Men i år var det skralt med bokläsandet fast tätt mellan besöken.

AUGUSTI
  • "Mörkögda augustinatt" / Maria Lang (omläst)
  • "Mördaren ljuger inte ensam" / Maria Lang (omläst)

Håhå jaja. Månadens två lästa böcker är ett resultat av "jag vill läsa men orkar inte riktigt läsa något ansträngande"-sjukan. Då funkar deckare, och omläsande.

SEPTEMBER
  • "Entry Island" / Peter May

En av förra årets nya läsupplevelser, Peter May, dök upp i år igen. Den har inte fastnat direkt, men funkade som förströelseläsning.

OKTOBER

Inga böcker lästa. Och inte ett endaste blogginlägg heller. Ve och fasa.

Jobb, jobb och jobb = mycket mobilspel och inga böcker. Siktar på att göra tvärtom under 2018.

NOVEMBER
  • "Hjärtat stannar sist" / Margaret Atwood
  • "X – den sista platsen" / John Ajvide Lindqvist
  • "The Gifts of Reading" / Robert Macfarlane 
  • "Natt klockan tolv på dagen" / Arthur Koestler

Alltså Atwood ... Det är många som gillar henne. Men det gör inte jag. Tänkte ge henne en chans till i och med att beskrivningen till "Hjärtat stannar sist" triggade min dystopigillargen. Men nä. Det funkar inte. Men Ajvide Lindqvist funkar alltid. Oavsett om det egentligen är "bra" eller inte. Macfarlane kom med årets födelsedagsböcker från svärmor. Det återstår en hel del i den högen. Tycker mig ana ett mönster ... Får samla ihop och ta tag i den där högen under 2018 tror jag. "Natt klockan tolv på dagen" var den bok jag fick med mig efter en helg på Hotell Gästis med A i slutet av oktober. I priset man betalar för att bo på hotellet ingår att man får ta med sig en bok när man åker hem. Just denna fanns i bokhyllan på vårt rum. Boken var grymt bra. Läs den. Och besök Gästis.

DECEMBER
  • "Volvo Lastvagnar" / Erlend Loe
  • "Ingen kan hejda döden" / Stieg Trenter
  • "Doppler" / Erlend Loe

Loe är knepig. Ibland är han fantastisk, som i förrförra årets bästa bok "Inventering", ibland tycker jag att förlaget kunde sagt nej. "Doppler" är i samma liga som "Inventering" och "Volvo Lastvagnar" hade tjänat på att inte tryckas. Under julbesöket hos svärmor hittade jag en oläst Trenter. Den var helt ok läsning.

SAMMANFATTNING

Totalt blev det 23 böcker lästa under 2018. Vad ska jag säga? Nya tag under 2018. Sådetså.

Kommentarer